02/10/2019

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna.

Standardy Ochrony Małoletnich w Naszej Szkole

Bezpieczeństwo i dobro naszych uczniów są dla nas priorytetem. W związku z tym w naszej szkole obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich, które mają na celu zapewnienie dzieciom i młodzieży bezpiecznego oraz wspierającego środowiska nauki i rozwoju.

Nasze Zasady Ochrony Małoletnich

🔹 Bezpieczna przestrzeń – szkoła to miejsce wolne od przemocy fizycznej, psychicznej, zaniedbań oraz wszelkich form krzywdzenia.
🔹 Reagowanie na zagrożenia – każda sytuacja mogąca wskazywać na naruszenie praw dziecka będzie niezwłocznie zgłoszona i odpowiednio rozpatrywana.
🔹 Szkolenia i edukacja – nauczyciele oraz pracownicy szkoły są regularnie szkoleni w zakresie ochrony dzieci i młodzieży, by skutecznie rozpoznawać i reagować na niepokojące sytuacje.
🔹 Procedury interwencyjne – wprowadziliśmy konkretne kroki postępowania w sytuacjach wymagających interwencji, aby zapewnić szybkie i skuteczne wsparcie dla dziecka.
🔹 Współpraca z rodzicami i instytucjami – dbamy o otwartą komunikację i współdziałamy z opiekunami oraz instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci i młodzieży.

Rodzaje przemocy wobec dzieci i młodzieży

🔴 Przemoc fizyczna – bicie, szarpanie, popychanie, zadawanie bólu, spowodowanie obrażeń.
🔴 Przemoc psychiczna – wyśmiewanie, zastraszanie, poniżanie, ośmieszanie, ignorowanie potrzeb emocjonalnych dziecka.
🔴 Przemoc seksualna – nieodpowiednie dotykanie, zmuszanie do czynności o charakterze seksualnym, nieodpowiednie treści kierowane do dziecka.
🔴 Przemoc rówieśnicza (bullying) – wykluczanie, zastraszanie, znęcanie się, agresja słowna lub fizyczna wśród uczniów.
🔴 Przemoc w Internecie (cyberprzemoc) – hejtowanie, publikowanie kompromitujących treści, szantażowanie, prześladowanie w sieci.
🔴 Zaniedbanie – brak opieki, niedostarczenie dziecku podstawowych potrzeb, takich jak jedzenie, ubranie, pomoc lekarska czy wsparcie emocjonalne.

Gdzie szukać pomocy?

Jeśli zauważysz niepokojące sytuacje lub potrzebujesz wsparcia, nie wahaj się skontaktować z odpowiednimi instytucjami:
📞 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Dąbrowie Tarnowskiej – 14 642 27 11
📞 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Szczucinie – 724 436 374
📞 Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szczucinie – 14 307 30 48
📞 Policja 997
📞 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – 116 111 (czynny całą dobę, anonimowy i bezpłatny)
📞 Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy „Niebieska Linia” – 800 120 002
W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, zachęcamy do kontaktu z pedagogiem szkolnym, wychowawcą lub dyrekcją szkoły.
Razem dbajmy o bezpieczeństwo i dobro naszych uczniów!

CZYM ZAJMUJE SIĘ PSYCHOLOG SZKOLNY ?


Psycholog szkolny pełni w placówce edukacyjnej rolę wsparcia dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Jego główne zadania obejmują:
Dla uczniów:
Diagnoza i wsparcie emocjonalne: Identyfikacja indywidualnych potrzeb uczniów oraz pomoc w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi, takimi jak lęk, stres czy depresja.

Prowadzenie zajęć terapeutycznych i warsztatów: Organizacja indywidualnych lub grupowych spotkań mających na celu rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych oraz umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach.

Interwencje kryzysowe: Reagowanie na sytuacje kryzysowe, takie jak przemoc rówieśnicza czy traumatyczne doświadczenia, oraz udzielanie wsparcia psychologicznego w takich momentach.
Dla nauczycieli:
Konsultacje i wsparcie w pracy z uczniami: Pomoc w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz doradztwo w zakresie metod pracy i strategii wychowawczych.

Szkolenia i materiały edukacyjne: Oferowanie szkoleń dotyczących m.in. motywowania uczniów czy radzenia sobie ze stresem zawodowym, a także dostarczanie materiałów wspierających pracę pedagogiczną.
Dla rodziców:
Poradnictwo wychowawcze: Udzielanie wsparcia i konsultacji w kwestiach wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspieranie w trudnych sytuacjach życiowych.

Informacje zwrotne o postępach dziecka: Dostarczanie rodzicom informacji na temat rozwoju i funkcjonowania dziecka w szkole oraz wskazówki dotyczące wspierania jego edukacji i rozwoju.
Warto podkreślić, że psycholog szkolny nie prowadzi terapii psychologicznej ani diagnozy klinicznej, lecz skupia się na wsparciu i pomocy w codziennych wyzwaniach związanych z funkcjonowaniem ucznia w środowisku szkolnym.


CZYM ZAJMUJE SIĘ PEDAGOG SZKOLNY ?


Pedagog szkolny to specjalista, który pełni ważną rolę w szkole, pomagając uczniom, rodzicom oraz nauczycielom w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi, wychowawczymi i edukacyjnymi. Jego zadania obejmują:

  1. Wsparcie emocjonalne i wychowawcze – pedagog pomaga uczniom w rozwiązywaniu problemów osobistych, radzeniu sobie ze stresem, emocjami czy konfliktami w szkole.
  2. Pomoc w kwestiach edukacyjnych – udziela wskazówek dotyczących nauki, organizacji czasu czy przygotowań do egzaminów. Może także wspierać uczniów z trudnościami w nauce, pomagając im w adaptacji do wymagań szkoły.
  3. Współpraca z rodzicami – pedagog współpracuje z rodzicami w celu zrozumienia i rozwiązania problemów wychowawczych czy emocjonalnych dziecka.
  4. Interwencje kryzysowe – w przypadku poważniejszych problemów, jak przemoc, uzależnienia czy inne kryzysy, pedagog szkolny organizuje pomoc i interweniuje w trudnych sytuacjach.
  5. Praca z nauczycielami – pedagog doradza nauczycielom w kwestiach dotyczących pracy z uczniami, szczególnie tymi, którzy mają trudności wychowawcze lub emocjonalne.
  6. Profilaktyka i edukacja – organizuje działania profilaktyczne, warsztaty czy prelekcje dotyczące tematów, takich jak zdrowie psychiczne, uzależnienia, przemoc, tolerancja i inne ważne kwestie.
    W skrócie, pedagog szkolny ma na celu wspieranie uczniów w ich rozwoju emocjonalnym, społecznym i edukacyjnym, a także pomaganie w rozwiązywaniu problemów, które mogą utrudniać naukę i życie w szkole. CZYM ZAJMUJE SIĘ PEDAGOG SPECJALNY ?
  7. Pedagog specjalny w szkole zajmuje się wspieraniem uczniów, którzy mają różnorodne trudności w nauce lub rozwijają się w sposób inny niż większość dzieci. Jego głównym celem jest pomoc uczniom z różnymi potrzebami edukacyjnymi, takimi jak:
  8. Wspieranie uczniów z niepełnosprawnościami – Pedagog specjalny pomaga dzieciom z różnymi rodzajami niepełnosprawności, np. intelektualną, ruchową, wzrokową, słuchową, w przyswajaniu wiedzy i uczestniczeniu w życiu szkolnym.
  9. Współpraca z nauczycielami i rodzicami – Pedagog specjalny współpracuje z innymi nauczycielami, by dostosować metody nauczania do potrzeb uczniów, oraz z rodzicami, by zapewnić dziecku wszechstronną pomoc w szkole i w domu.
  10. Wsparcie emocjonalne i społeczne – Pomaga uczniom radzić sobie z emocjami, zachowaniami problemowymi, budowaniem relacji z rówieśnikami, a także poprawą pewności siebie.
  11. Realizacja indywidualnych programów edukacyjnych (IPE) – Opracowuje i realizuje indywidualne plany edukacyjne, dostosowując materiały i metody nauczania do możliwości ucznia

Kampania społeczna ,, Stop Przemocy”

Serdecznie zapraszamy do oglądnięcia filmików prospołecznych w których jako ekspert wystąpił nasz psycholog Pan Sylwester Sołtys 🙂

Filmiki zostały zrealizowane w ramach kampanii społecznej “Stop przemocy” realizowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości i Fundusz Sprawiedliwości.

“Wpływ Internetu i telewizji na zachowana agresywne u dzieci w wieku przedszkolnym” :



“Przemoc psychiczna w związku z osobą narcystyczną”:

Serdecznie polecamy i zapraszamy do oglądania 👍☺️🙂

Program “Archipelag skarbów”

W DNIACH 28-29.10.2021r uczniowie klasy VIII Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Borkach brali udział w programie “ARCHIPELAG SKARBÓW ” projektu finansowanego przez Urząd Gminy Szczucin . Program prowadzony był w formie dwudniowych warsztatów dla młodzieży oraz z spotkania – prelekcji dla rodziców Program poruszał szeroki zakres tematów istotnych z punktu widzenia nastolatków. Trenerzy ukazali istotę wspierania młodzieży w poznawaniu i akceptacji siebie , wzmacniania kompetencji w zakresie asertywności oraz zachęcano młodzież do pozytywnego spojrzenia na takie emocje jak : złość, zakochanie, pobudzenie seksualne .etc. Zajęcia łączyły formę wykładu , prezentacji multimedialnej , ćwiczeń i różnych form aktywności młodzieży biorącej udział w wykonywaniu towarzszących programowi zadań. Program Archipelag Skarbów jest profesjonalnym i skutecznym ( jak wynika z przeprowadzonych badań) programem profilaktycznym. Uczniowie byli bardzo zadowoleni z tematyki zajęć, jak również form i metod pracy .Dziękujemy organizatorom za możliwość uczestniczenia w programie.

Pedagog szkolny

Anna Krukowska

Zadania pedagoga specjalnego:

  1. Współpraca z rodzicami uczniów objętych pomocą pedagoga specjalnego.
  • rozmowy i konsultacje z rodzicami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • indywidualne rozmowy z rodzicami,
  • inne czynności wynikające z bieżących potrzeb.
  1. Współpraca z dziećmi objętymi pomocą pedagoga specjalnego.
  • pomoc psychologiczno- pedagogiczna dla wszystkich uczniów (wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
  • indywidualne rozmowy z uczniami,
  • obserwacja uczniów na lekcjach i podczas przerw,
  • prowadzenie działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu specyficznych problemów w nauce,
  • dodatkowe zajęcia dla uczniów według indywidualnych potrzeb,
  • udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,
  • organizowanie zajęć profilaktycznych,
  • inne czynności wynikające z bieżących potrzeb.
  1. Współpraca z dyrekcją, nauczycielami i wychowawcami

Pedagog specjalny

Katarzyna Misiaszek

DRODZY UCZNIOWIE , RODZICE , NAUCZYCIELE

PPEDAGOG ANNA KRUKOWSKA ZAPRASZA NA KONSULTACJE UCZNIÓW, RODZICÓW I NAUCZYCIELI W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH :

PONIEDZIAŁEK – 9:00- 10:00

CZWARTEK – 8:00- 12:00

PIĄTEK – 7:00- 10:00

“DZIECKO CHCE BYC DOBRE . JEŚLI NIE UMIE – NAUCZ.

JEŚLI NIE WIE- WYTŁUMACZ. JEŚLI NIE MOŻE – POMÓŻ.”( JANUSZ KORCZAK)

PEDAGOG SZKOLNY TO OSOBA , KTÓRA MA NA CELU UZUPEŁNIANIE , POGŁEBIANIE I ROZSZERZANIE DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEJ PROWADZONEJ W SZKOLE , WSPÓŁPRACUJE Z NAUCZYCIELAMI , DYREKCJĄ ,RODZICAMI, INSTYSUCJAMI SŁUŻĄCYMI POMOCĄ DZIECKU I RODZINIE .

GŁOWNYM PARTNEREM W PRACY PEDAGOGA JEST UCZEŃ.

RODIZCU ZWRÓĆ SIĘ DO PEDAGOGA , GDY :

  • NIEPOKOI CIĘ ZACHOWANIE DZIECKA

-ZAUWAŻYŁEŚ U DZIECKA PROBLEMY W UCZENIU SIĘ

-CHCESZ POROZMAWIAĆ O DZIECKU I WASZYCH RELACJACH

  • POTRZEBUJESZ WSPARCIA W PROCESIE WYCHOWANIA

MASZ PYTANIA I NIE WIESZ DO KOGO ZWRÓCIĆ SIĘ O POMOC

  • ZNAJDUJESZ SIE W TRUDNEJ SYTUACJI MATERIALNEJ.

ZAPRASZAM, POSTARAM SIĘ POMÓC.

„Porozmawiaj z pedagogiem”

w każdy wtorek/środę w godz. 8:00- 9:00  na Classroom- ie

W ramach opieki psychologiczno-pedagogicznej nad uczniami poprzez wsparcie, pomoc i poradnictwo uczniowie i rodzice mogą liczyć na pomoc w rozwiązywaniu problemów indywidualnych, uzyskać fachową poradę lub informację o innych instytucjach i organizacjach pomagających dzieciom i rodzinie.

Zgłoś się do pedagoga szkolnego. Mogę Ci pomóc, jeżeli:

·        nie radzisz sobie z nauką,

·        czujesz, że nikt Cię nie rozumie,

·        potrzebujesz pomocy i rady,

·        dokucza Ci samotność,

·        brakuje Ci motywacji do nauki,

·        ktoś stosuje wobec Ciebie przemoc,

·        chcesz podzielić się swoim sukcesem i radością.

Przestrzegamy zasady poufności i dyskrecji z wyjątkiem zagrożenia czyjegoś zdrowia lub życia.

     ZAPRASZAM Pedagog szkolny Anna Krukowska

   PEDAGOG SZKOLNY W ZESPOLE SZKOLNO-PRZEDSZKOLNYM W BORKACH

Podstawowe zadania i cele do realizacji w roku szkolnym 2019/2020

  1. Tworzenie warunków do prawidłowego rozwoju wszystkich uczniów.
  2. Wyrównywanie szans i pokonywanie barier edukacyjnych dzieci i młodzieży.
  3. Pomoc uczniom w pokonywaniu niepowodzeń szkolnych.
  4. Organizowanie indywidualnej pomocy psychologoczno-pedagogicznej.
  5. Profilaktyka (ochrona uczniów przed zagrożeniami, agresją, przemocą i uzależnieniami).
  6. Tworzenie klimatu bezpiecznej szkoły.
  7. Współpraca z rodzicami, instytucjami, psychologiem szkolnym wspomagającym pracę pedagoga.

Pedagog szkolny zaprasza do współpracy rodziców, nauczycieli, wychowawców w rozwiązywaniu problemów natury wychowawczej,emocjonalnej i edukacyjnej.

                Pedagog szkolny udziela uczniom i nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programu nauczania.

                Pedagog szkolny podejmuje mediacje w przypadku konfliktów koleżeńskich, udziela rad i konsultacji w celu rozwiązania konfliktów.

                Pedagog szkolny organizuje kompleksową pomoc dla uczniów potrzebujących wsparcia, wspiera uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

                                                                                                        Pedagog szkolny

                                                                                                         Anna Krukowska