Standardy Ochrony Małoletnich w Naszej Szkole
Bezpieczeństwo i dobro naszych uczniów są dla nas priorytetem. W związku z tym w naszej szkole obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich, które mają na celu zapewnienie dzieciom i młodzieży bezpiecznego oraz wspierającego środowiska nauki i rozwoju.
Nasze Zasady Ochrony Małoletnich
🔹 Bezpieczna przestrzeń – szkoła to miejsce wolne od przemocy fizycznej, psychicznej, zaniedbań oraz wszelkich form krzywdzenia.
🔹 Reagowanie na zagrożenia – każda sytuacja mogąca wskazywać na naruszenie praw dziecka będzie niezwłocznie zgłoszona i odpowiednio rozpatrywana.
🔹 Szkolenia i edukacja – nauczyciele oraz pracownicy szkoły są regularnie szkoleni w zakresie ochrony dzieci i młodzieży, by skutecznie rozpoznawać i reagować na niepokojące sytuacje.
🔹 Procedury interwencyjne – wprowadziliśmy konkretne kroki postępowania w sytuacjach wymagających interwencji, aby zapewnić szybkie i skuteczne wsparcie dla dziecka.
🔹 Współpraca z rodzicami i instytucjami – dbamy o otwartą komunikację i współdziałamy z opiekunami oraz instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci i młodzieży.
Rodzaje przemocy wobec dzieci i młodzieży
🔴 Przemoc fizyczna – bicie, szarpanie, popychanie, zadawanie bólu, spowodowanie obrażeń.
🔴 Przemoc psychiczna – wyśmiewanie, zastraszanie, poniżanie, ośmieszanie, ignorowanie potrzeb emocjonalnych dziecka.
🔴 Przemoc seksualna – nieodpowiednie dotykanie, zmuszanie do czynności o charakterze seksualnym, nieodpowiednie treści kierowane do dziecka.
🔴 Przemoc rówieśnicza (bullying) – wykluczanie, zastraszanie, znęcanie się, agresja słowna lub fizyczna wśród uczniów.
🔴 Przemoc w Internecie (cyberprzemoc) – hejtowanie, publikowanie kompromitujących treści, szantażowanie, prześladowanie w sieci.
🔴 Zaniedbanie – brak opieki, niedostarczenie dziecku podstawowych potrzeb, takich jak jedzenie, ubranie, pomoc lekarska czy wsparcie emocjonalne.
Gdzie szukać pomocy?
Jeśli zauważysz niepokojące sytuacje lub potrzebujesz wsparcia, nie wahaj się skontaktować z odpowiednimi instytucjami:
📞 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Dąbrowie Tarnowskiej – 14 642 27 11
📞 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Szczucinie – 724 436 374
📞 Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szczucinie – 14 307 30 48
📞 Policja 997
📞 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – 116 111 (czynny całą dobę, anonimowy i bezpłatny)
📞 Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy „Niebieska Linia” – 800 120 002
W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, zachęcamy do kontaktu z pedagogiem szkolnym, wychowawcą lub dyrekcją szkoły.
Razem dbajmy o bezpieczeństwo i dobro naszych uczniów!
CZYM ZAJMUJE SIĘ PSYCHOLOG SZKOLNY ?
Psycholog szkolny pełni w placówce edukacyjnej rolę wsparcia dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Jego główne zadania obejmują:
Dla uczniów:
Diagnoza i wsparcie emocjonalne: Identyfikacja indywidualnych potrzeb uczniów oraz pomoc w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi, takimi jak lęk, stres czy depresja.
Prowadzenie zajęć terapeutycznych i warsztatów: Organizacja indywidualnych lub grupowych spotkań mających na celu rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych oraz umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach.
Interwencje kryzysowe: Reagowanie na sytuacje kryzysowe, takie jak przemoc rówieśnicza czy traumatyczne doświadczenia, oraz udzielanie wsparcia psychologicznego w takich momentach.
Dla nauczycieli:
Konsultacje i wsparcie w pracy z uczniami: Pomoc w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz doradztwo w zakresie metod pracy i strategii wychowawczych.
Szkolenia i materiały edukacyjne: Oferowanie szkoleń dotyczących m.in. motywowania uczniów czy radzenia sobie ze stresem zawodowym, a także dostarczanie materiałów wspierających pracę pedagogiczną.
Dla rodziców:
Poradnictwo wychowawcze: Udzielanie wsparcia i konsultacji w kwestiach wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspieranie w trudnych sytuacjach życiowych.
Informacje zwrotne o postępach dziecka: Dostarczanie rodzicom informacji na temat rozwoju i funkcjonowania dziecka w szkole oraz wskazówki dotyczące wspierania jego edukacji i rozwoju.
Warto podkreślić, że psycholog szkolny nie prowadzi terapii psychologicznej ani diagnozy klinicznej, lecz skupia się na wsparciu i pomocy w codziennych wyzwaniach związanych z funkcjonowaniem ucznia w środowisku szkolnym.
CZYM ZAJMUJE SIĘ PEDAGOG SZKOLNY ?
Pedagog szkolny to specjalista, który pełni ważną rolę w szkole, pomagając uczniom, rodzicom oraz nauczycielom w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi, wychowawczymi i edukacyjnymi. Jego zadania obejmują:
- Wsparcie emocjonalne i wychowawcze – pedagog pomaga uczniom w rozwiązywaniu problemów osobistych, radzeniu sobie ze stresem, emocjami czy konfliktami w szkole.
- Pomoc w kwestiach edukacyjnych – udziela wskazówek dotyczących nauki, organizacji czasu czy przygotowań do egzaminów. Może także wspierać uczniów z trudnościami w nauce, pomagając im w adaptacji do wymagań szkoły.
- Współpraca z rodzicami – pedagog współpracuje z rodzicami w celu zrozumienia i rozwiązania problemów wychowawczych czy emocjonalnych dziecka.
- Interwencje kryzysowe – w przypadku poważniejszych problemów, jak przemoc, uzależnienia czy inne kryzysy, pedagog szkolny organizuje pomoc i interweniuje w trudnych sytuacjach.
- Praca z nauczycielami – pedagog doradza nauczycielom w kwestiach dotyczących pracy z uczniami, szczególnie tymi, którzy mają trudności wychowawcze lub emocjonalne.
- Profilaktyka i edukacja – organizuje działania profilaktyczne, warsztaty czy prelekcje dotyczące tematów, takich jak zdrowie psychiczne, uzależnienia, przemoc, tolerancja i inne ważne kwestie.
W skrócie, pedagog szkolny ma na celu wspieranie uczniów w ich rozwoju emocjonalnym, społecznym i edukacyjnym, a także pomaganie w rozwiązywaniu problemów, które mogą utrudniać naukę i życie w szkole. CZYM ZAJMUJE SIĘ PEDAGOG SPECJALNY ? - Pedagog specjalny w szkole zajmuje się wspieraniem uczniów, którzy mają różnorodne trudności w nauce lub rozwijają się w sposób inny niż większość dzieci. Jego głównym celem jest pomoc uczniom z różnymi potrzebami edukacyjnymi, takimi jak:
- Wspieranie uczniów z niepełnosprawnościami – Pedagog specjalny pomaga dzieciom z różnymi rodzajami niepełnosprawności, np. intelektualną, ruchową, wzrokową, słuchową, w przyswajaniu wiedzy i uczestniczeniu w życiu szkolnym.
- Współpraca z nauczycielami i rodzicami – Pedagog specjalny współpracuje z innymi nauczycielami, by dostosować metody nauczania do potrzeb uczniów, oraz z rodzicami, by zapewnić dziecku wszechstronną pomoc w szkole i w domu.
- Wsparcie emocjonalne i społeczne – Pomaga uczniom radzić sobie z emocjami, zachowaniami problemowymi, budowaniem relacji z rówieśnikami, a także poprawą pewności siebie.
- Realizacja indywidualnych programów edukacyjnych (IPE) – Opracowuje i realizuje indywidualne plany edukacyjne, dostosowując materiały i metody nauczania do możliwości ucznia
Kampania społeczna ,, Stop Przemocy”
Serdecznie zapraszamy do oglądnięcia filmików prospołecznych w których jako ekspert wystąpił nasz psycholog Pan Sylwester Sołtys 🙂
Filmiki zostały zrealizowane w ramach kampanii społecznej “Stop przemocy” realizowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości i Fundusz Sprawiedliwości.
“Wpływ Internetu i telewizji na zachowana agresywne u dzieci w wieku przedszkolnym” :
“Przemoc psychiczna w związku z osobą narcystyczną”:
Serdecznie polecamy i zapraszamy do oglądania 👍☺️🙂
Program “Archipelag skarbów”
W DNIACH 28-29.10.2021r uczniowie klasy VIII Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Borkach brali udział w programie “ARCHIPELAG SKARBÓW ” projektu finansowanego przez Urząd Gminy Szczucin . Program prowadzony był w formie dwudniowych warsztatów dla młodzieży oraz z spotkania – prelekcji dla rodziców Program poruszał szeroki zakres tematów istotnych z punktu widzenia nastolatków. Trenerzy ukazali istotę wspierania młodzieży w poznawaniu i akceptacji siebie , wzmacniania kompetencji w zakresie asertywności oraz zachęcano młodzież do pozytywnego spojrzenia na takie emocje jak : złość, zakochanie, pobudzenie seksualne .etc. Zajęcia łączyły formę wykładu , prezentacji multimedialnej , ćwiczeń i różnych form aktywności młodzieży biorącej udział w wykonywaniu towarzszących programowi zadań. Program Archipelag Skarbów jest profesjonalnym i skutecznym ( jak wynika z przeprowadzonych badań) programem profilaktycznym. Uczniowie byli bardzo zadowoleni z tematyki zajęć, jak również form i metod pracy .Dziękujemy organizatorom za możliwość uczestniczenia w programie.
Pedagog szkolny
Anna Krukowska
Zadania pedagoga specjalnego:
- Współpraca z rodzicami uczniów objętych pomocą pedagoga specjalnego.
- rozmowy i konsultacje z rodzicami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- indywidualne rozmowy z rodzicami,
- inne czynności wynikające z bieżących potrzeb.
- Współpraca z dziećmi objętymi pomocą pedagoga specjalnego.
- pomoc psychologiczno- pedagogiczna dla wszystkich uczniów (wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
- indywidualne rozmowy z uczniami,
- obserwacja uczniów na lekcjach i podczas przerw,
- prowadzenie działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu specyficznych problemów w nauce,
- dodatkowe zajęcia dla uczniów według indywidualnych potrzeb,
- udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,
- organizowanie zajęć profilaktycznych,
- inne czynności wynikające z bieżących potrzeb.
- Współpraca z dyrekcją, nauczycielami i wychowawcami
Pedagog specjalny
Katarzyna Misiaszek
DRODZY UCZNIOWIE , RODZICE , NAUCZYCIELE
PPEDAGOG ANNA KRUKOWSKA ZAPRASZA NA KONSULTACJE UCZNIÓW, RODZICÓW I NAUCZYCIELI W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH :
PONIEDZIAŁEK – 9:00- 10:00
CZWARTEK – 8:00- 12:00
PIĄTEK – 7:00- 10:00
“DZIECKO CHCE BYC DOBRE . JEŚLI NIE UMIE – NAUCZ.
JEŚLI NIE WIE- WYTŁUMACZ. JEŚLI NIE MOŻE – POMÓŻ.”( JANUSZ KORCZAK)
PEDAGOG SZKOLNY TO OSOBA , KTÓRA MA NA CELU UZUPEŁNIANIE , POGŁEBIANIE I ROZSZERZANIE DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEJ PROWADZONEJ W SZKOLE , WSPÓŁPRACUJE Z NAUCZYCIELAMI , DYREKCJĄ ,RODZICAMI, INSTYSUCJAMI SŁUŻĄCYMI POMOCĄ DZIECKU I RODZINIE .
GŁOWNYM PARTNEREM W PRACY PEDAGOGA JEST UCZEŃ.
RODIZCU ZWRÓĆ SIĘ DO PEDAGOGA , GDY :
- NIEPOKOI CIĘ ZACHOWANIE DZIECKA
-ZAUWAŻYŁEŚ U DZIECKA PROBLEMY W UCZENIU SIĘ
-CHCESZ POROZMAWIAĆ O DZIECKU I WASZYCH RELACJACH
- POTRZEBUJESZ WSPARCIA W PROCESIE WYCHOWANIA
MASZ PYTANIA I NIE WIESZ DO KOGO ZWRÓCIĆ SIĘ O POMOC
- ZNAJDUJESZ SIE W TRUDNEJ SYTUACJI MATERIALNEJ.
ZAPRASZAM, POSTARAM SIĘ POMÓC.
„Porozmawiaj z pedagogiem”
w każdy wtorek/środę w godz. 8:00- 9:00 na Classroom- ie
W ramach opieki psychologiczno-pedagogicznej nad uczniami poprzez wsparcie, pomoc i poradnictwo uczniowie i rodzice mogą liczyć na pomoc w rozwiązywaniu problemów indywidualnych, uzyskać fachową poradę lub informację o innych instytucjach i organizacjach pomagających dzieciom i rodzinie.
Zgłoś się do pedagoga szkolnego. Mogę Ci pomóc, jeżeli:
· nie radzisz sobie z nauką,
· czujesz, że nikt Cię nie rozumie,
· potrzebujesz pomocy i rady,
· dokucza Ci samotność,
· brakuje Ci motywacji do nauki,
· ktoś stosuje wobec Ciebie przemoc,
· chcesz podzielić się swoim sukcesem i radością.
Przestrzegamy zasady poufności i dyskrecji z wyjątkiem zagrożenia czyjegoś zdrowia lub życia.
ZAPRASZAM Pedagog szkolny Anna Krukowska
PEDAGOG SZKOLNY W ZESPOLE SZKOLNO-PRZEDSZKOLNYM W BORKACH
Podstawowe zadania i cele do realizacji w roku szkolnym 2019/2020
- Tworzenie warunków do prawidłowego rozwoju wszystkich uczniów.
- Wyrównywanie szans i pokonywanie barier edukacyjnych dzieci i młodzieży.
- Pomoc uczniom w pokonywaniu niepowodzeń szkolnych.
- Organizowanie indywidualnej pomocy psychologoczno-pedagogicznej.
- Profilaktyka (ochrona uczniów przed zagrożeniami, agresją, przemocą i uzależnieniami).
- Tworzenie klimatu bezpiecznej szkoły.
- Współpraca z rodzicami, instytucjami, psychologiem szkolnym wspomagającym pracę pedagoga.
Pedagog szkolny zaprasza do współpracy rodziców, nauczycieli, wychowawców w rozwiązywaniu problemów natury wychowawczej,emocjonalnej i edukacyjnej.
Pedagog szkolny udziela uczniom i nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programu nauczania.
Pedagog szkolny podejmuje mediacje w przypadku konfliktów koleżeńskich, udziela rad i konsultacji w celu rozwiązania konfliktów.
Pedagog szkolny organizuje kompleksową pomoc dla uczniów potrzebujących wsparcia, wspiera uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Pedagog szkolny
Anna Krukowska